Z dwóch – jedna
Sprawy Nauki
Wypowiedź prof. Adama Koseskiego, rektora Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku na temat projektów strategii rozwoju szkolnictwa wyższego
Całe polskie szkolnictwo – począwszy od przedszkola, przez szkołę podstawową, średnią, do wyższej – wymaga reform. Niemniej jest tak, że im więcej reformujemy, tym więcej jest do reformowania, gdyż ciągle wszystko zostaje po staremu…
Niestety, żaden z tych projektów nie zwalcza systemu biurokratyczno – etatystycznego w polskim szkolnictwie wyższym. Jesteśmy skrępowani standardami i zaleceniami, minimami programowymi, kadrowymi. System ten jest niewydolny, nieefektywny, a jego reformowanie zmierza jednak do tego, żeby wszystko zostało po staremu.
Te dwie strategie są jednak potrzebne po to, żeby wygenerować taką, która doprowadzi do rzeczywistych reform w szkolnictwie wyższym. Czy dojdzie do ich połączenia – nie wiem, ale trzeba uczynić coś, co wydobędzie polskie szkolnictwo wyższe z marazmu i zastoju, co nie będzie działaniem formalnym, ale będzie dotyczyć jakości i treści.
Filed under: Przegląd prasy | Tagged: reforma |
Autor pisze: „Całe polskie szkolnictwo –
począwszy od przedszkola, przez szkołę
podstawową, średnią, do wyższej –
wymaga reform. Niemniej jest tak, że im
więcej reformujemy, tym więcej jest do
reformowania”. Czy można przerwać to
zaklęte przez demona biurokracji koło? TAK,
wystarczy zwrócić suwerenność Uczelniom,
Szkołom, Studentom, Rodzicom i
Profesorom. Rozpędzić Ministerstwa i inne
nasycone darmozjadami (i w przypadku
szkolnictwa – pedofilami)