Sens ma tylko głęboka reforma szkolnictwa wyższego

Sens ma tylko głęboka reforma szkolnictwa wyższego

GW

We wtorek rząd będzie dyskutować o założeniach reformy szkolnictwa wyższego przygotowanych przez minister nauki Barbarę Kudrycką. Mają poprawić sytuację na polskich uczelniach – zwiększyć dostępność dla studentów, ułatwić awans zawodowy młodych naukowców, poprawić warunki finansowe i ożywić życie naukowe szkół wyższych. 

Jeśli rząd zaakceptuje założenia minister Kudryckiej, w przyszłym roku Sejm będzie według nich wprowadzał poprawki do ustawy o szkolnictwie wyższym. . „Gazeta” dotarła do części założeń.

To co – założenia reformy nie spowodują żadnej reformy?

– Reforma szkolnictwa wyższego musi być głęboka. Nie jestem pewien, czy założenia przygotowane przez minister nauki prowadzą do wystarczająco głębokich zmian. Jeśli nie, to trzeba by się zastanowić nad sensem ich wprowadzenia.

Co według pana powinno być celem tej reformy?

– Zadaniowe finansowanie uczelni: państwo wyznacza zadania, np. kształcenie w zakresie nauk humanistycznych. Ministerstwo rozpisuje konkurs, uczelnie do niego stają. Oczywiście musiałby to być potem kontrakt wieloletni, z możliwością przedłużenia. Elementy tego już mamy – są już przecież konkursy na tzw. kierunki zamawiane.

Rozmowa z prof. Jerzym Błażejowskim, przewodniczącym Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: