Egzamin potwierdził: Gimnazjaliści to wtórni analfabeci
Polska
Jeśli mieszka w dużym mieście – całkiem nieźle radzi sobie z angielskim. Ale jeśli uczy się w wiejskiej szkole, ma poważne językowe braki.
Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła wyniki ogólnopolskiego egzaminu na koniec gimnazjum. Od 2002 roku, gdy odbył się pierwszy taki państwowy egzamin, eksperci alarmują: 15-latki mają głowy pełne teoretycznej wiedzy, której nie potrafią stosować w praktyce.
Egzamin gimnazjalny składa się z dwóch części: humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej. Z każdego testu do zdobycia jest 50 pkt. W tym roku gimnazjaliści zdawali jeszcze jeden, dodatkowy test z języka obcego.
– Ale zadbać najwyższa pora i o język ojczysty, wyniki z samodzielnego pisania to prawdziwa masakra! – mówi Ewa Aleksiej ze Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów. Wzywa do narodowej debaty o stanie polonistycznych umiejętności naszych nastolatków. W tym roku Aleksiej weryfikowała gimnazjalne testy humanistyczne ocenione przez innych egzaminatorów.
– Przeczytałam wnikliwie ponad sto prac, może pięć rozprawek było napisanych w miarę poprawnie, lekko. Reszta to ogólnikowe zdania, pełne banałów, nie boję się powiedzieć, że to wtórny analfabetyzm – mówi ostro.
Filed under: Przegląd prasy | Tagged: analfabetyzm, gimnazja |
Skomentuj